Teksi Bermeter



Dalam Harian Metro hari ni ada keluar artikel mengenai 'Tambang teksi RM459 untuk perjalanan 3km'. 

"J. Elanggo, 30, pemandu teksi eksekutif, didenda RM1,000 atau sebulan penjara jika gagal membayar denda itu kerana menuntut kadar tambang melebihi yang ditetapkan iaitu sebanyak RM459.20 daripada dua pelancong Britain berbanding kadar yang ditunjukkan di meter teksi sebanyak RM8 iaitu lebihan RM451.20."
-sumber Harian Metro Online

Sekali gus ini membuktikan teksi Malaysia setaraf dengan pesawat penumpang kelas eksekutif. 3km je pun kenapa mahal sangat? Tak kiralah pelancong asing mahupun rakyat tempatan, pemandu teksi seharusnya berlaku jujur. Jagalah sikit maruah negara.

Pernah jugak beberapa kali aku naik teksi yang tak pasang meter. Harga diletakkan RM15. Kalau guna meter baru RM5-RM6 je. Geram betul lah. Kalau nak cari rezeki tu biarlah dengan cara yang halal. Senario ni selalu berlaku di Kuala Lumpur. Harap-harap kerajaan terus mengambil tindakan tegas terhadap pemandu teksi yang sebegini.

Sebenarnya aku ada nak buat report tapi rasa kesian. Ialah, tu kan periuk nasi diorang untuk sara keluarga. Tapi diorang jugak yang meletakkan pasir dalam periuk nasi sendiri. Wahai pemandu teksi, beringatlah sebelum kena.

2 yang bergurau:

Azee Hana berkata...

mak aih,,,mahal gile..memag pon..teksi ni suka cekik darah..

5zol berkata...

ha ah.. mahal... tpi tak la semua... mcm ada pak cik teksi tu 5zol x cukup 20 sen so dia kasi halal je 20 sen tu...