Zookeeper


Korang pernah tengok cerita zookeeper tak? Aku sendiri pernah volunteer menjadi zookeeper selama satu hari di Zoo Negara. Seronok dapat mendekatkan diri dengan haiwan liar ni tapi taklah seliar harimau atau singa.


Peristiwa paling menggerunkan ketika tu Hyeina atau nama melayunya Dubuk terlepas dari sangkar. Apa lagi, aku dengan kawan-kawan masing-masing pegang penyapu dan berkurung dalam kandang kosong sementara zookeeper sebenar yang expert menguruskan Dubuk tu.



Tugas utama aku mencuci kandang Capybara dan Landak. Capybara ni spesis tikus paling besar didunia dan sebenarnya agak jinak. Ia boleh dibelai dan dipegang. Masa awal-awal masuk kandang ni takut juga. Tapi setelah dibantu dan diberi motivasi oleh supervisor kami, kami menganggap Capybara ni seperti kucing dan tiada apa perlu ditakutkan.

6 yang bergurau:

Moon berkata...

Salam Faizol :),

Teringat pulak masa volunteer kat zoo dulu. Kelas Mr. Arman kan? Masa tu ada nampak jugak dubuk tu... Oh rupanya dubuk jagaan Faizol...huhu

Ingat saja je dia jalan kat situ...

Orang pun masa tu bersih sarang burung. Masa sorang-sorang burung tu panggil 'sayang' lagi... Ingat mamat mana la... Rupanya kakak dah tua :P

By the way... menyampuk macam dah kenal lama ya... Follow me too ya :)

5zol berkata...

haha.. yg trlps tu ank dubuk... nama je anak dubuk tpi dh besar sama cam anjing dewasa...

Moon berkata...

tula pasal.. kwn siap tanya lagi biar betul binatang tu kuar jalan2 mcm tu... kwn sorg lg cakap jinak la kot :P

5zol berkata...

x de jinaknye...

CikMai berkata...

waaaaaaaaaaaa bestnyaaaa kije...

5zol berkata...

ha ah.. best.. cik Mai klu nak jadi volunteer pun bley.. just inform pd Zoo Negara..