Udang Lipan Makanan Laut Eksotik


Ini namanya udang lipan. Ianya merupakan makanan laut paling eksotik yang pernah aku makan selain dari sotong katak. Rasanya boleh tahan manis dan sedap. Aku pernah terdengar yang udang lipan ni mujarab untuk mengubati penyakit asma. Tapi tak tahulah kepastian yang sebenar. Ada yang menyebut udang lipan sebagai udang mentadak atau udang ronggeng. Kenapa ia dinamakan begitu? Kerana ia mempunyai bentuk seakan seekor lipan dan ada juga yang mempunyai bentuk seperti mentadak. Menurut catatan yang pernah aku baca, udang lipan mempunyai pelbagai warna dan banyak menghabiskan hidup sembunyi di dalam lubang atau sarang. Patutlah tak banyak yang ditangkap dan dijual dipasar.

Masakan apa yang sesuai untuk memasak udang lipan ni? Sebenarnya ia adalah sama seperti udang biasa di mana apa juga masakan yang sesuai untuk udang biasa juga sesuai untuknya. Ada juga yang membuat mee kuah udang lipan. Wah, dengar pun dah terliur. Masakan yang pernah dimasak oleh mak aku sendiri menggunakan udang lipan ialah masak lemak, kari, dan goreng biasa. First time aku tengok udang lipan ni masa tingkatan tiga. Kulit udang lipan sebenarnya agak keras dan tajam ditepi. Jadi, untuk siang udang lipan   perlu menggunakan cara yang betul. 



15 yang bergurau:

Nur-Azam Shahdan berkata...

okeh, aku tak terliur sebab nama dia udang lipan ahahaha mungkin udang mentadak okay lagi :P

entri terbaru: http://ajamoppical.blogspot.com/2012/05/gushcloud-widget-untuk-korang.html

penyuluh perikanan berkata...

wau .... makanan ini sangat enak, memiliki kandungan gizi yang luar biasa, bukan hanya gizi, tapi bermanfaat utk meningkatkan kemampuan dan menghindari penyakit,poatingan bagus
terima kasih

Wanieys berkata...

klu blk umah mak mertua selalu mkn udang lipan ni...hew hew hew

5zol berkata...

klu dh biasa tgk mmg dh x rasa pelik kan?

Elih Japahar berkata...

Udang lipan? lum pernah makan kot, alergic :(

Fiza Diaries berkata...

memang sedap udang lipan ni.. tapi proses nak bersihkannya susah skit.. so fiza jarang masak udang lipan ni.. esok nk pegi cari udang lipan lahh.. hewhew..

5zol berkata...

nnti fiza tlg masak kat 5zol skali ek

Mish eika :) berkata...

udang . ta minat sangat ngan udang ni :) kalau rasa nak makan makan jela heee :)

5zol berkata...

eika cuba la dlu.. sdp.. seyes x tipu.

A berkata...

udang lipan sedap . yumyum :DDD

5zol berkata...

mmg sdp.... tlg msak bley?

A berkata...

haha . 5zol suka udang lipan ni masak apa? buat goreng sedap kan ? kalau masak lain ni kite tak tahu pula masak apa yang sedap . hehe.

5zol berkata...

ha ah.. goreng mmg sdp...lagi2 klu ratah je..

A berkata...

betul tu . hee ^-^

5zol berkata...

yup.. x kan la nk mnipu