Aku Dan Bola


Euro 2012 dah start. Memang demam bola lagi la nampak gayanya sampai tak tidur malam, ponteng kerja dan macam-macam lagi. Terus-terang aku takkan terlibat dengan gejala ni kerana aku tak minat bola. Pelik ke kalau lelaki tak minat bola? Kalau itu dikatakan pelik, wanita yang minat bola lagilah pelik. Permainan bola sepak ini adalah satu permainan umum yang dijadikan permainan teragung untuk beberapa kelompok masyarakat termasuk Malaysia. Kalau di sesetengah negara lain mungkin bola lisut, kola keranjang atau permainan lain. Jadi ianya bukanlah permainan wajib untuk setiap lelaki.

Aku tak suka bola sepak ni bukannya sebab aku tak pandai main. Dulu masa sekolah menengah kerap jugak aku bermain permainan ni untuk beridah petang-petang dan sekadar suka-suka. Tapi kalau tengok match di tv jarang yang teramat. Ada la sekali dua tu pun sambil minum-minum bersama member. Mungkin sebab dari kecil aku tak pernah diasuh untuk benda ni. Family aku semua tak minat bola termasuk la adik-beradik, sepupu sepapat. 

Kalau di rumah aku, sukan yang menjadi kegilaan seisi keluarga ialah wrestling. Kalau tengok je wrestling, confirm riuh-rendah. Memang happening. Rumah aku tak ada Astro jadi setiap minggu aku download dari internet untuk dimainkan di player ruang tamu. Itulah antara penyatu hubungan kami anak-beranak.Dulu selalu jugak beli VCD pirate bila ada event wrestling special tapi lepas ada internet semuanya lebih mudah dan lebih menguntungkan.

Bercakap pasal bola ni sebenarnya ramai jugak perempuan yang minat. Kalau tak percaya tengok sendiri di padang futsal. Mungkin telah menjadi trend yang meluas setelah terpengaruh dengan cerita gol dan gincu. Tak kisahlah asalkan tidak mengabaikan keluarga dan menjaga batas agama. Sukan ni sebenarnya diharuskan oleh islam untuk kesihatan umatnya. Mungkin dari segi pemakaian tu elakkan dari memakai baju yang ketat dan seluar pendek. Kalau berjubah bermain futsal memang la tak logik tapi ada pakaian lain yang boleh disesuaikan.

Teringat lagi masa zaman sekolah dulu selalu main bola tepuk guna kertas. Entah siapa la yang cipta. Kreatif dan menarik. Selalunya kotak yang tebal seperti kotak milo dikerat dan dilukis untuk nampak lebih menarik. Buku latihan sekolah pulak dikoyak menjadi palang gol dan bola. Selalunya dimainkan apabila cikgu tak masuk kelas atau diwaktu rehat. Best betul zaman sekolah dulu.



8 yang bergurau:

Unknown berkata...

hahaha aku dlu ske jgk men bola tepuk gune kertas tu..kehkeh..noltagia2x

http://encikcopypaste.blogspot.com

Unknown berkata...

aq dulu men gak bola tepuk gune krts nih..ahak zaman dulu2..
Kenangan Lalu Mengusik Jiwa = KLMJ
xde plik pn xlo ko x suke bola,masing2 ade minat tersendiri (^^,)

Rulita.park berkata...

siapa kah yang menang semalam?belanda or denmark?ehhehe~ aku malah ketiduran,adek ku yang cowok malah demam euro wkwkk :D

Unknown berkata...

mik/ikah: best tul time zaman bebudak dlu main bola tepuk camtu.. laki pompuan smua main skali...

rulita: haha.. ngak amik tau.. ngak minat bola..

Didin Supriatna berkata...

salam kenal

Unknown berkata...

ya.. salam kenal jugak

Cilembu thea berkata...

info bola yang keren..
blognya cantik sekali uy

Unknown berkata...

makasih ya cilembu