Musim Kahwin


Cuti sekolah ni aktiviti penuh dengan kenduri kahwin. Seronok tengok pengantin yang berseri-seri atas pelamain. Aku ni pula sekadar datang untuk memeriahkan majlis. Lagi sedap makanan, lagi lama lah aku disitu. Tapi bila makan berlebihan ni perut pun mula buat hal. Nak pinjam toilet tuan rumah segan sebab ramai sangat orang. Kalau kenduri tu dekat dengan rumah kita untunglah sebab boleh lari balik rumah. Cara alternatif terbaik, cari masjid atau stesen minyak berhampiran. Tapi kalau kenduri tersebut terlalu pedalaman dan tiada kemudahan, nak tak nak terpaksa cari sungai.

Kenduri kahwin selalunya diadakan secara katering mahupun gotong-royong. Pernah terjadi satu ketika bila kenduri yang aku sendiri hadiri disabotaj sehinggakan hampir satu kampung sakit perut dan muntah-muntah. Ramai juga yang dimasukkan ke hospital. Semuanya disyaki keracunan makanan. Aku sendiri pun sakit perut tapi tak adalah kronik sangat. Kalau tak disabotaj pun mungkin disebabkan kecuaian pihak tertentu dalam menjaga kebersihan. Kesian tuan rumah diaibkan sebegitu. Semua yang menjadi mangsa faham bukan salah tuan rumah. Siapa yang mahu mengaibkan majlis sendirikan? Pengantin pun mengalami nasib yang sama. Sepatutnya hari perkahwinan menjadi hari paling menggembirakan tetapi bertukar menjadi tragedi.

Dalam majlis perkahwinan, biasanya tuan rumah akan cuba menghiburkan hadirin dengan persembahan marhaban, kompang, karaoke, silat, atau muay thai. Terkini, telah menjadi trend untuk setiap majlis perkahwinan disertakan perkhidmatan dj. Inilah keunikan bagi majlis perkahwinan orang melayu. Kadang-kadang ada juga yang memanggil live band atau artis untuk membuat persembahan. Tak kisahlah sebab semua tu bukan kewajipan. Ikut kemampuan masing-masing. Asalkan jangan terlalu membazir dan menunjuk-nunjuk demi mendapat keberkatan dari Allah.

Kalau kita perasaan, tradisi memberi telur kini telah bertukar dengan pemberian gula-gula atau manisan. Telur sekadar diguna untuk bunga telur dan diberikan untuk orang-orang tertentu. Mungkin kos untuk gula-gula lebih murah berbanding telur. Lagipun tak ramai yang suka makan telur rebus. Serius aku dulu pun tak suka dengan telur rebus ni melainkan dituang kicap. Kadang-kadang aku buang macam tu ja. Dari dibiarkan berlaku pembaziran lebih baik tradisi ni ditukar. Paling tidak pun, ada jugak budak-budak yang suka gula-gula dan boleh disimpan.

Semasa majlis perkahwinan, ramai yang menunjukkan bakat dalam menangkap gambar tidak kira menggunakan handset, kamera compact, DSLR atau handycam. Gambar dalam hanset ni selalunya dibuang tanpa dicuci. Pada pendapat aku lah, orang yang menangkap gambar menggunakan hanset ni lebih kepada menunjuk-nunjuk kecanggihan hanset masing-masing. Tangkap gambar sampai betul-betul depan hidung pengantin sehinggakan photographer yang diupah pun tak boleh tangkap gambar. Tak salah sebenarnya kalau nak tangkap gambar. Guna kamera apa pun tak pe asalkan gambar tersebut disimpan untuk kenangan.   

Aku pernah membuat servis menangkap video perkahwinan sebelum ni tetapi terpaksa diberhentikan sebab perkakasan aku dah rosak. Video kahwin ni sebenarnya lebih diperlukan berbanding gambar statik. Bila  ia dimainkan menggunakan player, kita dapat mengimbau semula apa yang berlaku, melihat gelak ketawa sanak saudara, dan jika disimpan dengan cermat ianya boleh dijadikan tatapan anak cucu. Video perkahwinan abang aku sendiri pun aku yang tangkap dan edit. Kemungkinan video kahwin aku nanti pun aku sendiri yang edit tapi kalau aku sendiri yang menjadi kameraman memang mustahil. Insyallah kalau diizinkan, aku akan teruskan servis ni di masa hadapan. 



8 yang bergurau:

Gadis Gingsul berkata...

hahahhahaha,,,,,

5zol berkata...

gadis mau kawin jugak??

kH@irolina berkata...

hahaha.. klu skrg jarang sda aq jumpa yg bg telur tau pun gula... skrg lebih byk bg kipas tgn ala2 cina gtu dan glas ala2 vantage.. mak aq jd pgumpul cndrahati dr knduri khwin.hahah aq bgtau mak aq,simpan nnt ble tmbh cndrahati aq klu aq kahwin kelak.. wohaaa

5zol berkata...

lina kawin cepat skit...

Rulita.park berkata...

trus yang punya blog ini kapan mau menikah?hhahha :D

A berkata...

eh perasan tak , orang buat majlis kawen dah tak pakai telur rebus kekadang tu kan ? haish . rindu pulak nak makan telur rebus . :)

kH@irolina berkata...

sdp telur rebus.. hihihi

5zol berkata...

alaaa... asyik telur rebus je.. tlur dadar k gak...