Wording 'Susah'


'Susah'.... Perkataan ini sering digunakan sebagai keluhan kerana tidak mahu untuk melaksanakan sesuatu perkara. Sebenarnya perkataan ini terlalu negatif dan harus diganti dengan berusaha. Kerana itulah kita digalak mengucapkan perkataan 'Insyallah' bagi menanamkan perspektif positif dalam diri. Adakalanya sesuatu perkara ini memang mampu untuk kita lakukan tetapi disebabkan pandangan pertama kita sudah berkata "Susahlah nak buat". Terdapat satu perumpamaan Inggeris yang bersesuaian dengan situasi ini iaitu 'Don't judge a book by it's cover'. Perkara yang kita lihat belum tentu sama seperti didalamnya. Tukar kata-kata kita itu dengan "Insyallah, saya akan lakukannya."

Kekerapan penggunaan perkataan 'susah' ini boleh menimbulkan musibah terhadap diri sendiri di mana emosi kita lebih mudah terjejas. Mentaliti kita ini sebenarnya mudah dipengaruhi dengan perkataan yang berulang. Jangan biarkan perkataan ini bermain di fikiran. Gantikannya ia dengan berzikir dan doa-doa tertentu bagi merangsang pertumbuhan minda. Inilah salah satu cara yang terbaik untuk menjaga kesihatan dari dalam dimana mental yang sihat mampu melawan nafsu dari melakukan gejala negatif.

Jika kita benar-benar dalam kesusahan, perkara terakhir yang kita cari adalah agama. Perbuatan ini adalah salah kerana agama harus harus berada di barisan paling hadapan tidak kira ketika senang mahupun susah. Jadikan ia pegangan yang tidak lekang dari hidup kita. Kesenangan yang kita dapat adalah nikmat dari-Nya dan kesusahan yang kita hadapi juga ujian dari-Nya. Kita mempunyai pilihan dalam mengatur kehidupan diri sendiri. Bill Gates pernah berkata "Bukan salah kita jika dilahirkan miskin, tetapi menjadi salah kita jika mati sebagai seorang miskin". 




5 yang bergurau:

icumm berkata...

kadang-kadang mind set kita yg mempengaruhi tingkah laku kita
sbb dah kata susah je dalam otak
jadi susahlah :)

Unknown berkata...

kata-kata kn doa...asyik duk sebut susah,susah tu yg termakbul jd susah tu...mind set tu penting :p


http://encikcopypaste.blogspot.com/

Unknown berkata...

klu mind set nk kawin 4 lak cmna tuh..

Lina berkata...

haha 5zol kalau anda mampu apa salahnya kn?? aq suka kata2 yg terkhir tu, tp biar aq tambah sikit , biar kita miskin harta tp jgn miskin ilmu!! sebab jika miskin ilmu org akan pndang rendah terhadap kita,jadi kayakan la ilmu dalam diri ,, terutama sekali ilmu agama.. heheh

Unknown berkata...

haha.. btul tul lina