Sirih Pinang


Sirih digunakan oleh orang Melayu sebagai hantaran dalam istiadat perkahwinan orang Melayu. Sirih juga digunakan dalam upacara menjampi seseorang dalam proses mengubati pesakit. Selain daripada itu, daun sirih juga boleh dimakan bersama-sama gambir untuk mengubati penyakit cirit-birit. Bagi mengubati pendarahan pada hidung, daun sirih digulung dan disumbat ke dalam lubang hidung untuk menghentikan pengaliran darah dari dalam hidung.

Pada kebiasaannya dahulu, pokok sirih banyak ditanam di kampung-kampung. Daun sirih berwarna hijau gelap dan bersaiz kira-kira 15 cm panjang dan 10 cm lebar. Ia juga mudah didapati di pasar, terutamanya di kawasan pedalaman.Suatu waktu dulu jika kita pergi ke mana-mana rumah orang Melayu mesti kita akan menemui tepak sirih dan gobek sirih. Gobek digunakan untuk melumatkan sirih sebelum dimakan.Suatu waktu dulu jika kita pergi ke mana-mana rumah orang Melayu mesti kita akan menemui tepak sirih dan gobek sirih. Gobek digunakan untuk melumatkan sirih sebelum dimakan.

Sebenarnya tradisi memakan sirih ni masih diamalkan oleh ayah aku. Memang dari muda dia memakan sirih dan sudah menjadi ketagihan. Orang yang kuat memakan sirih ni mengalami masalah mulut merah. Tapi tak kisah la kalau setakat ketagih sirih. Ade jugak khasiatnya. Kalau ketagih benda lain boleh meudaratkan kesihatan. Aku pernah dengar hukum memakan sirih ni makruh kalau membuat kotor meludah sana sini. Kebiasaannya sirih akan dicalit dengan sedikit kapur dan beberapa kacip pinang. Pinang pun ada kategorinya yang boleh dimakan dan tidak. Yang tidak boleh dimakan boleh mendatangkan mabuk. Hukum mabuk sirih pinang ni wallahualam aku pun tak pasti. Yang pasti, jika makan sesuatu yang memudaratkan kesihatan boleh dikategorikan sebagai haram.


5 yang bergurau:

Rulita.park berkata...

jadi sirih ini haram gak?wkwkwk

Unknown berkata...

haishh.. tidak la.. x ada fatwa dri ulama jtuhkan haram..

-tikah- berkata...

tapi rasa nya klu setakat mkn sirih dengn pinang jer... tak mabuk kot...
bila letak kapur dgn gambir tu yg jadi lain sikit tu..

Unknown berkata...

ak pehan mkn pinang time kecik dlu..erkk truk glr rasanyaaa

http://encikcopypaste.blogspot.com/

Unknown berkata...

sirih x mabuk.. rasa pedas.. yg mabuk tu pinang..