Akaun Bank Internet


Ada kawan aku bertanyakan bagaimana berurus niaga dalam internet dan bagaimana menguruskan transaksi pembayaran? Sebenarnya tak susah. Tak ada akaun bank internet pun boleh berurus niaga secara talian. Guna mesin cash deposit pun boleh. Cuma perlu simpan slip tersebut untuk rujukan. Konsep perniagaan hanya memerlukan pembeli, penjual, barang yang diniagakan dan pembayaran sahaja. 

Kemudian aku dipertanyakan tentang akaun bank internet yang sesuai. Untuk perniagaan antarabangsa, akaun Paypal adalah lebih sesuai kerana liputannya meluas dan lebih selamat. Paypal mungkin kurang sesuai untuk perniagaan dalam negara kerana pendedahan penggunaannya di Malaysia masih kurang. Cas transaksi Paypal ke bank biasa ialah RM3.00 jika amount kurang dari RM400. Jika lebih dari jumlah tersebut, tiada cas akan dikenakan. Pada pendapat aku, perniagaan dalam negara cukuplah dengan menggunakan Maybank2U atau Cimb Cliks.

Disini aku akan berkongsi sedikit sebanyak cara pendaftaran serta transaksi Cimb Cliks. Caranya mudah dan hampir sama seperti Maybank2U. Kalau tak faham jugak, korang boleh mintak petugas bank tolong daftarkan.

1. Buat internet banking e-pin di mesin atm Cimb 
(cara untuk mendapatkannya ialah masukkan kad atm > masukkan nombor pin > pilih 'other' > pilih 'internet e-pin' > masukkan 6 digit e-pin pilihan dari pin atm > masukkan lagi untuk confirm > selepas diterima, ingat nombor tersebut > simpan slip yang keluar dari atm)
2. Lakukan langkah yang hampir sama untuk mendapatkan 'Tac' cuma ia memerlukan nombor telefon yang kerap korang gunakan.
3. Log masuk ke www.cimbclicks.com.my
4. Pilih 'first time login' dan ikuti langkah-langkah seterusnya yang diberi.
5. Lepas semuanya selesai, korang boleh log in macam biasa.

Untuk lakukan transaksi:

1. Log masuk ke account Cimb Clicks > Pilih transfer pada menu > pilih transfer fund 
2. Korang boleh pilih to other Cimb account untuk transfer ke akaun Cimb (tiada cas dikenakan).
3. Untuk ke akaun bank lain, korang boleh pilih interbank Giro . Transaksi sebegini mengambil sedikit masa dan kalau tak silap aku di cas 50 sen. 
4. Korang boleh pilih instant transfer untuk sesetengah bank contohnya Maybank untuk transaksi serta merta. Cas dikenakan ialah RM2.00.
5. Isi borang yang disediakan termasuk nombor akaun bank dan amount transaksi
6. Selepas selesai, korang perlu confirm melalui nombor TAC yang dihantar ke nombor telefon korang untuk memastikan transaksi tu dilakukan korang sendiri.
7. Selepas diterima, print atau save slip transaksi untuk rujukan.

Korang juga boleh menggunakan Cimb Clicks ni untuk prepaid reloads atau sebagainya. Semoga tutorial yang aku bagi ni sedikit sebanyak boleh membantu.


0 yang bergurau: