Playstation R.I.P


Cerita ni taklah baru tapi memang harus dijadikan ikhtibar dalam mendidik anak-anak. Mengikut laporan akhbar Seorang budak berusia empat tahun menembak ayahnya hingga mati setelah menolak untuk membelikannya sebuah PlayStation. Kejadian ni dikatakan berlaku Arab Saudi dari daerah Jizan selatan. Sampai macam tu kelakuan anak-anak. Siapa yang bersalah sebenarnya ni? Anak-anak, Ibu bapa, atau Syarikat Sony yang membangunkan permainan tu? Pada pendapat akulah, semua harus mengambil peranan. Ibu bapa harus mendidik anak-anak dan cuba hindari mereka dari terpengaruh dengan gejala negatif. Sony sendiri sebenarnya telah menghadkan usia yang bersesuaian untuk bermain permainan ni tapi ramai di antara kita mengambil mudah. 

Lainlah pulak cerita tentang family aku. Ayah aku dalam usia lewat 40an memang taksub bermain Playstation. Game yang jadi kegemaranya ialah 'Needs for Speed'. Bukan sebab game tu berbentuk racing tapi disebabkan aksi melanggar kereta polis. Mujurlah orang tua pandai berfikir. Kalau budak-budak, nanti tak pasal-pasal kereta polis betul yang diorang hentam. Kadang-kadang tu sakit hati jugak coz time aku nak tengok tv, time tu la dia nk on Playstation. Kalau difikirkan balik, memang salah aku dengan abang aku. Kami yang suruh dia cuba sampai ke tahap terlalu expert. Zaman ayah aku dulu memang tak pernah wujud benda macam ni. Bila benda ni lahir pulak usia dah tua jadi keinginan nak mencuba tu ada.


8 yang bergurau:

o-ReN berkata...

hai..5zol..sama la dengan adik saya..dia skunk ni sbk men playstation....dah la men tak ajar...geram tol...!!!heheheeheh.....

Unknown berkata...

haha.. mmg mcm tu.. budk2 klu dpt playstation smpai x nk prgi skolah...

Nicky Oktavian berkata...

baru dengar macam nih

Unknown berkata...

berhibur x pe.. aslkn jgn lalai n lupa dunia...

penyuluh perikanan berkata...

suatu kejadian yang tidak di inginkan, mungkin semua ini karena kurangnya pendekatan orang tua terhadap anaknya, dan siapa yang patut untuk di salahkan, tidak ada, kecuali orang tua itu sendiri yang harus rajin,sabar, ulet dan gigih serta kontrol, sebagai rasa pembinaan yg benar
trims infonya

Unknown berkata...

Moga ini menjadi tauladan buat smua.

Unknown berkata...

Aku minat main PES..kalau usia lanjut pon still main kot tp berpada2...

Apa2 pon tergelak ckit bca entri ni..huhu. Tergelak pd diri sendiri kot

Unknown berkata...

sama la... klu dah kaki game ni rasa smpai ke tua pun ttp kaki game...