Tips Backlink Untuk Bloggers


Berblogging ini sebenarnya lebih menarik dari melayari laman sosial seperti facebook mahupun twitter. Kita boleh mencurahkan kreativiti, menambah kenalan baru, menambah ilmu pengetahuan mahupun mencari pendapatan sampingan melalui blog. Secara personalnya aku sendiri telah menambah ramai kenalan bloggers. Untuk kali ini aku menulis sedikit tips dan maklumat tentang external backlink secara langsung dan tidak langsung untuk dikongsi bersama. Semoga ianya dapat membantu.

Dalam berblogging ni sebenarnya jarang terjumpa entry yang menulis tentang bloggers lain. Kecualilah jika terdapat segmen atau contest tertentu. Beruntunglah jika terdapat entry ditulis 100% tentang kita. Entry sebegini secara tidak langsung dapat mempromosikan blog kita kepada bloggers lain. Sebagai contoh yang boleh aku beri ialah entry blogger Nurul ini. Rajin pulak dia menulis tentang aku. Awek aku ke ni? Em, kalau ada rezeki tu adalah. Boleh tahan jugak awek ni menulis entry tentang aku. Seperti luahan perasaan pulak. Tapi bukan itu yang aku nak perkatakan, maksud sebenar yang aku hendak sampaikan ialah terdapat backlink dari entry tersebut ke blog aku secara tidak langsung. Jadi, dalam dunia blogging ini adalah satu keuntungan besar yang boleh menjana trafik ke blog aku jika terdapat bloggers lain yang membaca entry tersebut. Contoh lain external backlink yang aku dapat ialah dari entry Moon's blog ni.

Tips seterusnya jika hendak meninggalkan komen, pastikan korang meletakkan signature link URL terus ke blog korang dibawah komen dengan contoh code html berikut:

<a href="http://5zol-saidsomething.blogspot.com/">http://5zol-saidsomething.blogspot.com/</a>

Maka ianya akan keluar signature seperti ' http://5zol-saidsomething.blogspot.com/ ' dibawah komen tersebut. Boleh juga jika aku gantikan signature menggunakan singkatan seperti ' 5zol ' tetapi percentage pembaca untuk mengetahui itu adalah linking tipis. Tips ini aku belajar dari bloggers luar tentang bagaimana untuk meningkatkan trafik ke blog. Adakah ianya berkesan? Lihatlah sendiri dari hasil yang aku dapat. Ianya boleh terus bertahan selagi entry tersebut menjadi tumpuan pembaca dan tidak dibuang oleh blogger tersebut.



Sebenarnya masih terdapat banyak cara untuk mendapatkan external backlink seperti berforum, link exchange sesama bloggers, mempromosikan di laman sosial atau berchatting. Kesimpulan yang boleh aku berikan ialah semakin banyak backlink yang kita perolehi, semakin tinggi penjanaan untuk trafik. Jika entry ini membantu, sila tinggalkan sedikit komen di bawah.

7 yang bergurau:

Munira Yaakop berkata...

tip y bgus..nti nak cuba =)

CHEGU ALONG berkata...

ok,ada link blog gua di situ.bangga kejap.huishh..xbaik2.gua tarik balik rsa bangga tu.tq bro join segmen gua. :)

Unknown berkata...

Ira: X salah mencuba. insyallah berkesan..

chegu: bangga yg bley mmbangun diri mmg digalakkan..

Unknown berkata...

wow, menjadi laa tips neyy :)
thanks for the info ;)

Unknown berkata...

sama2 Eika...

Full Software Mediafire berkata...

nice tips sob. sepertinya boleh dicoba nih :)

Unknown berkata...

mau dicuba dan dipraktis..